Ghana I like! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sarah Ruijter - WaarBenJij.nu Ghana I like! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Sarah Ruijter - WaarBenJij.nu

Ghana I like!

Door: Sarah

Blijf op de hoogte en volg Sarah

23 Augustus 2008 | Ghana, Kumasi

Hoi allemaal,

Ik ben afgelopen dinsdag 19 augustus vertrokken, bij de tussenstop in Frankfurt heb ik de andere twee vrijwilligers (Roxanne en Randy) voor het eerst gezien. We zijn toen ´s avond in Accra aangekomen. Yao stond ons bij het vliegveld op te wachten en heeft ons meegenomen naar kokrobite (zo spreek je het uit). Dit is een plekje vlak bij Accra en aan het strand! Het zag er heel gezellig uit met lampjes enzo. en er was zelfs heel lekker voor ons gekookt (frietjes!!!jammie!). We waren natuurlijk moe van de reis en dus vroeg naar bedje gegaan, het is hier immer 2 uur eerder dus eigenlijk was het niet heel vroeg:). De volgende ochtend heb ik genoten van een bucket shower achter een muurtje en een heerlijke bananen pannenkoek als ontbijt. Daarna zijn wij richting Kumasi vertrokken. Gelukkig vielen de files in Accra mee en hadden we een voorspoedige reis. Na ongeveer 8uur rijden zijn we op de plek van bestemming aangekomen; kumasi, kwadaso north. Warm onthaald door Marlieke, die ons de kamers wees en ons uitnodigde voor een drankje bij hen (gezellig!).
Nou ik heb dus een heel leuk kamertje met een bed en een bureautje aan een soort binnenplaatsje van de compound. Roxanne en Randy logeren ook op de compound, maar die hebben samen een gezellig kamertje! Nadat we onze spullen in de kamers hebben gezet en even een kleine opfrisbeurt hadden genomen zijn we naar het huis van Yao en Marlieke gegaan. Een heel mooi huisje, van veel Hollandse gemakken voorzien. In ieder geval een hele gezellige we zouden in Nl zeggen `woonkeuken´ hier hebben we ook Roos en David ontmoet. Twee vrijwilligers die hier al langer zitten. Daarna hebben we met zijn alle lekkere Yam-frietjes gegeten, die gemaakt waren door Adwoa (onze gastmoeder). Daarna in het plaatselijke cafeetje met de andere vrijwilligers nog wat star bier gedronken.

Volgende dag zijn we met de Trotro (hele oude busjes die je overal heen brengen) naar de stad gegaan. Marlieke heeft ons alles uitgelegd en laten zien, en de stad was erg druk en overweldigend. Ook zijn we naar het Army museum geweest, waar we een geweldige rondleiding kregen met uitleg over de Ashanti. Op de terugweg in de trotro nog een huwelijksaanzoek gehad. Ghana is erg goed voor je zelfvertrouwen aangezien iedereen je mooi en bijzonder vind, High five!!
Lekker gegeten, het spelletje Josef en Annie gedaan en naar bedje gegaan.

Vrijdag Hebben we ´s ochtends Twi-les van Marlieke gekregen (Twi is de taal die ze hier spreken)Erg leuke en gekke taal en ben als een gek op straat aan het oefenen, aangezien het hier vrij normaal is dat je naar elkaar roept om te vragen hoe het gaat, ook als je iemand niet kent, eigenlijk heel gezellig! Na de les nog FuFuo gestamd met Adwoa, erg zwaar werk!We hebben het ook opgegeten als lunch, ik weet niet of ik het echt lekker vond. Daarna zijn Roxanne, Randy en ik naar het cultural center in Kumasi geweest, waar een erg leuk marktje was en waar ik mijn eerste souvenirs heb gekocht. Daarna op de compound weer heerlijk gegeten. Adwoa had ons verwend met echte pannenkoeken!! Daarna weer in het cafeetje star bier gedronken met de locals.

Zaterdag zijn we vroeg vertrokken naar de grootste markt van west afrika, die zich in kumasi bevind. Hier zijn we met Marlieke en Kwabena (vriend van Marlieke en Yao) heen gegaan. Het was heeeeel druk en enorm groot. Gelukkig heeft kwabena ons een kleine wandeling laten genieten tussen alle kraampje, mensen en dieren door, gekkenhuis! De vleeshal is niet echt een aanrader, maar wel bijzonder om een keer te zien en te ruiken. Het gaat hier namelijk allemaal net wat anders dan in NL:)
In de stad heb eindelijk mijn ghanese nummer in gebruik kunnen nemen: 024-8124374
Daarna met de trotro terug naar de compound. Waar precious (het dochtertje van Yaa die hier samen wonen) nog even gezellig bij me op de kamer kwam buurten.

Morgen gaan we naar een kerkdienst en ben heel benieuwd, het duurt geloof ik vier uur en is met zingen en dansen (I like!) Maar ik laat het jullie allemaal weten!

Voor nu heel veel dikke kussen en Nante Yie

Sarah Yaa





  • 23 Augustus 2008 - 16:56

    Gerard:

    He Saar. Prachtig verhaal. Je kunt die markt hier bijna ruiken. Fijn dat je zo geniet.
    Zo veel ervaringen in 4 dagen, dat levert heel wat op in 4 maanden!!!
    Als we je bellen moeten we wel even 00233 voor het nummer zetten. Anders krijgen we iemand in NL aan de lijn die zeker geen Twie spreekt.
    Goede zondag gewenst.Veel plezier.
    Liefs en dikke kussen, ook van Jolien en Sophie.
    Gerard

  • 23 Augustus 2008 - 16:57

    Gerard:

    He Saar. Prachtig verhaal. Je kunt die markt hier bijna ruiken. Fijn dat je zo geniet.
    Zo veel ervaringen in 4 dagen, dat levert heel wat op in 4 maanden!!!
    Als we je bellen moeten we wel even 00233 voor het nummer zetten. Anders krijgen we iemand in NL aan de lijn die zeker geen Twie spreekt.
    Goede zondag gewenst.Veel plezier.
    Liefs en dikke kussen, ook van Jolien en Sophie.
    Gerard

  • 23 Augustus 2008 - 19:21

    Fieke:

    Hey lieve zus,

    Alles goed met je? Zo te horen heb je het al heel erg naar je zin en word je ook heel erg verwend met het lekkere eten en leuke uitstapjes!!! Ik ben benieuwd hoe je morgen de kerk zal vinden, maar dat horen we snel van je!!
    Ik heb mijn eerste week Hageveld gehad en heb het er nu al erg naar mijn zin!!! Ik ben vandaag ook met mam naar de sauna geweest en het was natuurlijk lekker ontspannend. Ik voel me nu als herboren!! HAHA
    Lieve Saar, veel plezier morgen en een hele dikke kus en natuurlijk I LOVE YOU van je kleine zusje

  • 24 Augustus 2008 - 14:37

    Philip:

    he die saar!

    I LIKE!!!! YES, VERY MUCH YOUR STORY! YES!!

    go for it, have fun en ik ben benieuwd naar de foto's!

    Ik heb iiig de indruk dat je je prima vermaakt en dat je op een goede plek zit!
    mooi!

    vette x philip!

  • 24 Augustus 2008 - 15:31

    Mamma:

    Dag lieve Saar,

    Hoe was de de kerkdienst?Ik ben reuze benieuwd natuurlijk.
    Je berichten op je weblog klinken zeer enthousiast en wat Pappa gisteren vertelde over jullie telefoongesprek klonk ook geweldig.
    ( Fijn trouwens, dat het goed geregeld is met je telefoon). Wat fijn, dat iedereen zo aardig is!
    Het lijkt allemaal goed en alsof je het zeer naar je zin hebt.
    Ook vind ik de foto's heel erg leuk. De eerste is zeker in Accra genomen? Vanuit Wendy's Palace? De tweede foto is zeker je slaapkamer? Ziet er ook leuk uit.
    Wat schattig trouwens, dat je al zo'n trouwe vriendin hebt! Ging ze ook mee naar de kerk?
    Over het eten schrijf je ook enthousiast, daar ben ik blij om. Adwoa verwent jullie dus.
    Ik geniet van je verhalen, schatje!
    Hier is alles OK. Het gewone leven van school, werk en opleiding zijn weer begonnen en dat vinden we allemaal ook wel weer goed.
    Gisteren hadden Fieke en ik nog een relaxdagje in de sauna. Vandaag hard in de tuin gewerkt.
    En morgen weer aan de studie.
    Lieve Saar, ik hou de Skype in de gaten. We hebben inmiddels de benodigde materialen aangeschaft!
    Heel veel plezier toegewenst en tot de volgende keer opbellen of mailen.
    Heel veel liefs en dikke zoenen, ook van Pappa en Fieke, HVJ Mamma.

  • 24 Augustus 2008 - 16:06

    Fleur:

    hoi lieverd, hoop je deze maandjes vaak online te zien, want wil natuurlijk op de hoogte blijven van al je avonturen. Geniet, geniet en geniet! dikke zoenen en grote knuffel

  • 24 Augustus 2008 - 17:14

    Thalia:

    Saartje, wat fantastisch leuk om te lezen! Wat een gekke wereld maar zo te horen een heel warm ontvangst! Zie je al helemaal zitten, volgens mij ga je nog een hele bijzondere tijd tegemoet! Hoor graag van je maar niet teveel he ;) want geniet vooral!!!
    Liefs

  • 24 Augustus 2008 - 18:28

    Juul:

    sista!

    fo wakka!
    Alles High five my sista! Ziet er erg anders uit dan in benidorm, je zit toch in benidorm of was het salou? Bodrum kan ook natuurlijk! Nou ik weet het niet meer hoar!
    Mooie foto's! Klinkt dat je het naar je zin hebt!Goed om te horen!Zag de KAARS van mamma al op je bureau staan en heb je de detol zeep al gebruikt!??!!
    Heb je mn brieven gelezen en gezien?
    take care!
    Liefs
    Juul
    ps kan je ook smsen?

  • 24 Augustus 2008 - 18:30

    Marc:

    Hey Saartje,

    Ik hoorde net van je zus dat je een waarbenjij hebt. Leuk om je eerste stapjes in Ghana na te lezen en ga vanaf nu je verhalen volgen.
    Je foto's zien er heel leuk uit; een beetje een cultuurshock?

    Heeeeeeeeeeeeeel veel plezier en succes met je Twie.

  • 24 Augustus 2008 - 20:49

    Alex:

    Hee Saar! Wat klinkt het relaxed allemaal zeg! Ik krijg weer helemaal herbelevingen... Wanneer begint je werk? En weet je al een beetje wat je te doen staat? Zoals je vernomen hebt, hebben Rein en ik een gezellig weekendje samen gehad! Lekker helemaal bijgekletst, nog gevaren in het bootje en naar een concert in Paradiso geweest van... een band uit de Sahara! Dus we waren een beetje in jouw sferen...
    Hee, geniet ervan he? Ben heel benieuwd naar je volgende avonturen...
    Dikke zoen!

  • 24 Augustus 2008 - 20:57

    Mamma:

    Lieve Saar,

    Volgens mij zag ik op Skype, dat jij ons hebt geprobeerd te bellen. Wellicht waren wij buiten of lag ons internet er uit.
    Het internet doet het inmiddels weer, dus kan ik je nog even schrijven, voordat ik naar bed ga.
    Wat een enige foto's heb je op je weblog staan. Real Africa!!!
    Jij in actie voor het malen van de frufru(???) en is de liggende schoonheid Precious? En is de foto met de groene gang jullie slaaphuis?
    Wat een vragen .....
    Het ziet er allemaal leuk en gezellig uit!
    Dag schatje, ik hoop je de volgende keer te spreken.
    Veel liefs, dikke zoenen, HVJ, Mamma.

  • 24 Augustus 2008 - 22:28

    Rein:

    Hey mop!

    Goed verhaal. Zo te zien heb je het chill daar! Mooie kamer ook, groen, net zoals in Antwerpen :)

    Heb je Precious al een beetje geleerd van je spulletjes af te blijven??

    Ik heb al helemaal zin om te komen.. Nu precies over 100 dagen ga ik al!!!

    Kmis je schatje, HVJ!

    Dikke zoen,

    Je mannetje

  • 25 Augustus 2008 - 07:03

    Heiße Berliner:

    lieve Heiße Berliner,
    fijn te horen dat alles goed gaat daar! Ik mis je nu al ontzettend. ik ga je even proberen te smsen, hoop dat het werkt! En ik zal een woordenboekje twie aanschaffen, kun je ook in je smsjes een beetje oefenen. Take care mop, Dikke Kus Heiße Berliner #2

  • 25 Augustus 2008 - 16:07

    Gerrieke:

    Hoi Sarah,

    Ik zit nu ook in Kumasi.. Leuk om te zien dat er meer vrijwilligers zijn! Ik merk dat ik wel behoefte heb aan Nederlandse contacten hier.. Zin om een keer af te spreken ofzo? mijn tel nr hier is: 0248138123

  • 26 Augustus 2008 - 10:19

    Stephanie T:

    Saartje!! wat leuk allemaal om te horen! klinkt in ieder geval allemaal heel spannend! geniet ervan en hoop snel weer nieuws van je te horen! xxxxxx

  • 26 Augustus 2008 - 14:00

    Anouck:

    He schatje!!
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal aan het doen bent, en dat terwijl je er pas net een weekje bent. Het klinkt allemaal erg leuk!! Geniet lekker van je tijd daar en ik ben erg benieuwd naar al je verhalen. Veel liefs x nouck

  • 29 Augustus 2008 - 08:43

    Josine:

    Lieve Sarita, Kreeg gister van Juul je 'waarbenjij.nu', dus vandaar een late reactie van mij. Wat een verhaal! Leuk hoor!
    Fijn dat je ook meteen zoveel mensen leert kennen, dan voel je je vast snel thuis. Wat is dat voor maaltijd die je op die foto in elkaar stampt? En wat een enig kamertje! Dus toch één die je niet hoeft te delen?! We zijn benieuwd naar al je verdere verhalen en heel benieuwd naar die kerkdienst (schreef per ongeluk eerst: kerkdans!). Lieve Saar, heel veel plezier daar verder en hele dikke zoenen van Frits en Josine

  • 29 Augustus 2008 - 09:14

    Juul:

    Vrouw, wanneer komt je volgende verhaal en nieuwe foto's ik verveel me namelijk dood op mn werk haha!
    Hoe gaat ie verder?
    Binnenkort ff skypen?
    zoen

  • 29 Augustus 2008 - 09:16

    Ohhh Juul Againnnnn:

    twie twie twitwitwi twwwieeee tttww tttww ieieieie ttt

    hoe gaat het daar eigenlijk mee?

  • 29 Augustus 2008 - 11:18

    Kristel:

    Hey Saar! Fijn dat je goed bent aangekomen en het zo naar je zin hebt! klinkt allemaal fantastisch! en de foto's zijn ook erg mooi, geniet ervan daar want de tijd vliegt zo voorbij! kuskus! xxx

  • 02 September 2008 - 12:15

    Nienke:

    Heej Sarah!
    Je kent me niet ik ben Nienke (schoonzusje van randy en rox) en ben uit nieuwsgierigheid ook jouw site aan het lezen en je foto's aan het bekijken om een beeld te krijgen hoe het er daar in Kumasi uit ziet.. Erg leuk om te zien en te lezen wat jij/jullie allemaal doen!
    Ik wens je heel veel succes en plezier de komende tijd, geniet ervan!!

    Groetjes Nienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

12 December 2008

VAKANTIE!

24 November 2008

mooie mensen

13 November 2008

Yoo ma te!

26 Oktober 2008

`you are sweet´

12 Oktober 2008

no hurry in life...
Sarah

Actief sinds 12 Aug. 2008
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 21308

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2008 - 26 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: